Pojem Jin-Jang označuje dvě polární síly, které svým střídáním a vzájemným působením daly vzniknout celému Vesmíru. Jin a Jang jsou polárními projevy taa nebo nejvyššího počátku a jejich konkrétními projevy jsou Země a Nebe. Smíšením Jin a Jang vzniká pět prvků (wu-sing), ty jsou zase základem pro vznik deseti tisíc věcí.
Tento proces vytváření všech jevů je cyklický, jako nekonečné vznikání a zanikání, v němž všechno se obrací k svému protipólu, když dospělo ke svému extrému. Způsobovat toto neustálé „střídání“ je základní vlastností Jin a Jang. Změna je pohybem taa.
Rovněž struktura hexagramů „Knihy proměn“ potvrzuje, že všechny věci a situace vznikají z kombinace Jin a Jang. Hexagramy čchien a kchun reprezentují čistý Jang, respektive Jin, všechny ostatní jsou kombinacemi obou základních sil. Původně pojem Jin označoval severní, od slunce odvrácený svah hory a byl spojován s chladným, pošmourným počasím a zamračenou oblohou.
Jang označoval k slunci přivrácený svah a byl spojován s jasem a teplem.
V systému vztahů mezi mikrokosmem a makrokosmem jsou Jin a Jang přiřazovány rozličné další vlastnosti a jevy:
-
Jin je princip ženský, pasivní, přijímající, tmavý, měkký. Jinové symboly jsou např.: měsíc, voda, mraky, tygr a želva, černá barva, sever, olovo, sudá čísla.
-
Jang je naproti tomu princip mužský, aktivní, tvořivý, světlý, tvrdý. Jangové symboly jsou např.: slunce, oheň, drak, červená barva, jih a lichá čísla.
Jin a Jang jsou zobrazovány ve známém symbolu. Ukazuje složení Vesmíru a Jin a Jang, které pouze spolu tvoří celek. Oba body poukazují na to, že každá z obou sil na vrcholu svého rozvoje již nese v sobě zárodek svého polárního protějšku a začíná se v něj přetvářet.
Poprvé nacházíme zmínku o pojmu Jin-Jang v páté kapitole komentáře Si-cch‘ Knihy proměn. Doslova se tam říká: „Je Jin a je Jang a to se nazývá tao.“ Velká jednota plodí dva póly (tedy Nebe a Zemi), tyto dva póly plodí sílu tmavého (Jin) a sílu světlého (Jang). Síla kalného a světla se mění, jedna stoupá vzhůru a druhá klesá do hloubky, sjednocují se a vytvářejí těla, přičemž jsou v neustálém pohybu. Jsou-li odděleny, opět se sjednocují. To je věčný běh nebes.
Nebe a Země vznikají v koloběhu. Na každém konci následuje opět začátek, na každém nejzazším konci následuje návrat. Vše je vzájemně v harmonii. To, z čeho vznikají všechna jsoucna a v čem mají svůj počátek, je velká jednota. To, čím se utvářejí a naplňují, je dualita temného a světlého.
Síly Jin a Jang mají také význam v čínském lékařství. Pouze když se Jin a Jang nacházejí v rovnováze, je tělo zdravé. Příliš silný Jang vyvolává zesílenou činnost orgánů, převládá-li Jin, orgány dostatečně nefungují.
Ba-Gua
Slovo Ba-Gua pochází z čínštiny a označuje osm trigramů, osm znaků, jež tvoří základ Knihy proměn a z nichž je odvozeno 64 hexagramů. Osm trigramů pochází podle tradice od legendárního vládce Fu-siho, který uvedl do souladu vztahy mezi trigramy a mezi světovými stranami a ročními dobami. Toto uspořádání je „pre-kosmické pořadí“.